Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Alvászavarról akkor beszélünk általánosságban, amikor valaki nehezen alszik el, gyakran felébred álmából, felületes az alvása, reggelente fáradtan és „nyomottan” ébred. Gyakran tudomásunk - Vitamin magazin
részletek »

Mi okozhat alvászavart (insomnia-inszomnia)?

A vitaminokra, a különböző ásványi anyagokra, és a nyomelemekre igen nagy szüksége van szervezetünknek. Egészséges életvitelünkhöz elengedhetetlen ezen anyagok bevitele. A Vitamin Tuti Magazin szeretne útmutatást nyújtani az egészséges táplálkozáshoz
Vitamin magazin
Itt vagy: Vitamin magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
Mi okozhat alvászavart (insomnia-inszomnia)?
Mi okozhat alvászavart (insomnia-inszomnia)?
Aludni szeretne, de nem megy?
Alvászavarról akkor beszélünk általánosságban, amikor valaki nehezen alszik el, gyakran felébred álmából, felületes az alvása, reggelente fáradtan és „nyomottan” ébred. Gyakran tudomásunk van az okáról (pl. felébreszthet a fájdalom, nátha vagy allergiás állapot esetén az orr eldugulása, nedvedzése, stb.), gyakran azonban csak kutatjuk az okot, hogy miért nem alszunk jól és pihentetően.
Az alvászavar fajtái is rámutathatnak a zavart kiváltó okra. Van, amikor maga az elalvás nehézkes, azaz álmatlanságban szenvedünk (időskorúaknál gyakori), vagy amikor könnyen elalszunk, de nem alusszuk végig az éjszakát, hanem gyakori felébredésekkel küszködünk, azaz rövid az alvásidő. Ettől függően léteznek az elaltató, illetve az átaltató, azaz alvást segítő szerek és megoldások.


Alvászavarok négy fő csoportra oszthatóak:

Elégtelen alvás- inszomnia ( az elalvás és az átalvás zavara, alvásdeficit)

Túlzott aluszékonyság- hiperszomnia (alvástúlsúly az ébresztőrendszer /serkentő formatio retikuláris/ túlsúlya, vagy az alvásrendszer /gátló formátio retikuláris/ elégtelensége okozhatja, ennek igen sokféle kiváltó oka lehet, összefoglalóan túlzott aluszékonyság szindrómának is nevezik az állapotot. Nem kóros a túlfokozott kifáradást követő rendkívüli alvás. Kóros viszont a napközben jelentkező alvásroham /narkolepszia/, a pszichológiai betegségekhez (pl. depresszió) társuló nappali aluszékonyság, továbbá az alvás alatt kialakuló légzészavar (gyors légzés-hyperventiláció, légzéskimaradás-apnoe).
Hirdetés

Az alvás-ébrenlét zavara (a biológiai óra megzavarása, pl. gyors időzóna-változásakor vagy műszakváltáskor - fáziseltolódások).

Az alváshoz kapcsolódó működészavarok, és minőségileg kóros alvásesemények- paraszomnia (ide sorolható a gyermekek éjszakai felriadása, ágybavizelése miatti felébredésekszorongás, a felnőttek lidércnyomásai, az alvajárás-szomnambulizmus, az alkoholmérgezéssel járó kórosan kevés paradox alvás-felületes alvás túlsúllyal).

Alvászavarok, alváselégtelenségek (inszomniák) mechanizmusuk szerint a következő főbb formákban különíthetőek el:

- Lelki okokból kialakuló alváselégtelenség lehet átmeneti vagy helyzetfüggő (szituatív inszomnia), amikor heveny lelki konfliktus váltja ki az alvászavart (családi, pénzügyi-munkahelyi problémák, vizsgadrukk). Ebből nem ritkán tartós szorongás és idült elégtelen alvás, alvászavar alakulhat ki.
- Személyiségzavarok, elmebetegség is okozhat alvászavart, inszomniát. Depresszióban a hajnali túl korai felkelés, mániás betegségben pedig a súlyos elalvási nehézség a jellemző.
- Gyakori a gyógyszerek, élvezeti szerek által okozott elégtelen alvás, alvászavar. Nyugtatókhoz, altatókhoz való hozzászokás után a hirtelen megvonás súlyos álmatlansághoz vezethet. Feketekávé (és alkohol esti) délutáni fogyasztása esetén az elalvás késleltetett, gyakori felébredések jönnek létre, az alvásidő csökken. - A megromlott éjszakai alvás másnap fokozza az élvezeti szerek általi igényt (a fokozatos csökkentés a megoldás).
- Alvás alatti légzészavarok (felületes légzés, légzésszünetekhorkolás), valamint alvás alatti izomrángások szintén zavart okohatnak.

Alvászavart kiváltó leggyakoribb okok

A káros földsugárzás, mely megzavarja az energetikai harmonizációt (radiesztézia).
A szervezet kémhatásának savas irányba való eltolódása ( lúgosítás).
A kényelmetlen ágy, izzasztó, szellőzést nem biztosító ágynemű, és a szoros éjjeli ruha!
A stresszes, aggódó állapot, félelem, depresszió (ezek hatására olyan hormonok szabadulnak fel a szervezetben, pl. a cortizol-stressz hormon, amik az ébren maradást segítik elő).
A váltott, éjszakai műszakok, melyek megzavarják, illetve megterhelik a belső biológiai óránkat, alkalmazkodóképességünket. Egészségkárosító hatása jelentős, mert a szervezet energetikai feltöltődése, harmonizációja nem a szervezet természetes (belső) időrendi igényeihez igazodik ( szervóra), a (circadian) bioritmus felborul.
A nehéz, zsíros és nagy adag vacsora fogyasztása, mely a hormonrendszert, az emésztőrendszert működésre és emésztőnedvek kiválasztására készteti (anyagcsere és emésztő folyamat, fogyókúra).
A refluxbetegség, a candidabetegség, székelési és vastagbél eredetű problémák
Az alkohol fogyasztása (elősegíti ugyan az elalvást, de felületes alvást biztosít, és apnoe-t /légzés kimaradással járó oxigénhiányos állapot/ okozhat).
Az este fogyasztott kávé, erős tea a koffein stimuláló hatása által.
A dohányzás, mely stimulálja az agysejteket.
A gyógyszerek mellékhatásai.
A horkolással járó mikroébredések.
A hormonális zavarok (pajzsmirigy jód), klimax).
A keringési zavarok, érrendszeri problémák, szívbetegségek.
A túlsúly.
Az erős bőrviszketéssel, fájdalommal járó betegségek.
A légúti betegségek.
A gerinc fájdalmai és az izületi fájdalmak.
Az urológiai betegségek, melyek gyakori vizelési ingerrel és vizeletürítéssel járnak.
A fizikai és szellemi túlterheltség.
A mozgásszegény életmód és természetes levegő (friss oxigén) hiánya (fogyókúra mozgás, bioenergetikai mozgásgyakorlatok).
A fájdalommal járó, gyulladásos megbetegedések.
A környezeti hangártalmak, hangingerek.
A folyadék (víz!) hiány (vízterápia).
Vitamin és ásványi anyag hiányok, nehézfém mérgezések, szabadgyökök túlsúlya.
http://s1.tlap.hu/magazin/226/mzn_cikk_kepek_4812/Alvás hiány
Alvás hiány
Alvás nélkül nem megy!
Alvás zavarok!
De jó lenne aludni!
Aludni kincs!
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - alvászavar, alvás, álmatlanság
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2012-07-12 08:30:47
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü